Helt nede i bunden af arkivskabet, desværre ikke længere på Netflix og kun sporbar på DVD eller skumle hjemmesider, finder man en klassiker, som bare skal ses, hvis man for alvor er serienørd, og vil kunne trække historiske paralleler, som kan imponere bordet rundt.
For Thirtysomething var ligesom Twin Peaks forud for sin tid, omend i en anden genre: I den seriøse, dagligdagsskildring af personer, som over fire sæsoner fik tilført dimensioner og blev gjort spændende uden en overdreven, eksplosiv handling, men snarere som stadig mere intime portrætter, man som seer kan spejle sig i. Ligesom Mad Men 25 år senere har Thirtysomething omdrejningspunkt i reklamebranchen, blot 20 år senere i yuppie-generationens guldalder sidst i 80erne/først i 90erne, men det er kun seriens ramme.
Som titlen antyder handler Thirtysomething om mennesker i 30erne og deres udfordringerne med samliv, karriere, venskaber og meningen med tilværelsen i almindelighed. Geografien er Philadelphia og handlingen er ualmindelig godt skruet sammen båret af en håndfuld hovedrolleindehavere, som rammes af alvorlig sygdom, dramatiske karriereskift og det, som er værre. Men serien er først og fremmest interessant, fordi figurerne er troværdige.
David Clennon har en iøjnefaldende birolle som den helt igennem utålelige, uempastiske CEO, Miles, en prototype på en chefkarakter, som givetvis har inspireret helt frem til serier i dag.
Bedømmelse: 9/10
© 2018, Morten Guldberg. All rights reserved.
30 år som journalist, sportsredaktør, mad & vin skribent, restaurantanmelder, chefredaktør hos Vejle Amts Folkeblad, Jyske Medier og Jysk Fynske Medier. Selvstændig medierådgiver/konsulent.