Søvnige Missouri i Bibelbæltet lægger geografi til en af de øjeblikkeligt mest fascinerende tv-serier, Ozark. Det var også her Sharp objects foregik, og det er ikke nødvendigvis et sted, man får lyst at rejse hen – til gengæld er det perfekt som basis for fiction i den mørke genre.
Seriegenren bliver ved at finde nye måder at forny sig selv på. Og selv om temaer og plots sjældent er originale, men oftere og oftere bygger på gennemtestede publikumstræffere, kan de sagtens både underholde og være relevante.
Ozark er et fint eksempel. Faldt over den ved en tilfældighed, blev straks grebet, og 20 afsnit senere er det min øjeblikkelige favoritserie. Også selvom plottet lyder som en kliché:
Marty Byrde, forbilledligt underspillet af Jason Bateman), er en røvkedelig finansrådgiver i Chicago, hvor han – lettere tilfældigt – er kommet undervejs med at hvidvaske penge for et mexicansk narkokartel. Han lever et kedeligt liv med to teenagebørn og en kone, som har en affære, han via privatdetektiv har afsløret med en eksplicit videooptagelse.
Pludselig ramler alt sammen: Narkobosserne finder ud af, der bliver svindlet med pengene, og det fører til kontant afregning, hvor Marty akkurat slipper med livet i behold takket være et tilfældigt tip, han just har fået. Han lover at vaske endnu flere millioner dollars, hvis han får lov at flytte til Ozark, et søvnigt hillbilly kystområde i Missouri.
Han får en sidste chance, river familien op med rode, og mens skakuret tikker utålmodigt (narkobosserne er ikke kendt for tålmod), slår han sig ned i komplet fremmed (og ikke videre venligtsindet) miljø, hvor han med både gangstere og FBI i hælene skal finvaske narkopenge ved at investere dem i lokale virksomheder. Blandt andet et motel, en stripbar og en bedemandsforretning. Og huset, de køber omtrent ubeset, er inklusive en gammel mand, der er ved at dø af lungekræft, men stadig elsker at nøgenbade.
Alting foregår under ekstrem stress. Marty får aldrig ro, og hver gang en ny krise viser sig, må han finde på udveje, som kun øger presset på ham. Ufrivilligt trækkes han dybere og dybere ind i alvorlig kriminalitet, ikke ulig Walther White i Breaking Bad, forskellen er, at Marty forbliver en forsigtig talmand, som taler sine omgivelser til fornuft, og aldrig selv bliver hverken slagsbror eller gangster.
Begge dele er der rigeligt af omkring ham.
Ruth har flere ressourcer end ventet
Det kommer der forunderlig meget interessant tv ud af. Først og fremmest folder figurerne sig ud, som serien skrider frem. Ikke bare Marty selv, men også hans kone Wendy (tre gange oscar-nominerede Laura Linney), og søn og datter, som ikke uden videre accepterer at blive tvangsforflyttet uden forklaring. En lige linje fra Sopranos – hvordan man opretholder et nogenlunde normalt kernefamilieliv samtidig med, at man driver en højkriminel, højrisiko forretning.
Paradoksalt nok tømrer den utålelige situation – risikoen for narkohenrettelse time for time – familien tættere sammen, og Wendy hjælper til med at få de stadig mere ambitiøse investeringer til at glide ned hos lokale forretningsfolk og politikere.
Noget helt almindeligt miljø er familien ikke havnet i. Her er homoseksuelle FBI-agenter med temperamentproblemer, vanekriminelle og småsvindlere, redneck-heroinhandlere, og frikirkepræster, som prædiker fra en speedbåd på søen.
Den sammensatte folklore skaber dynamik i handlingen og tilfører masser af spændende figurer. Først og fremmest 20-årige Ruth (Julia Garner), en lavkriminel trailer/trash pige med puddelhår og et yderst konsekvent sprogbrug. Hun ender som en af Martys betroede og afslører stadig flere talenter og et slet skjult ønske om at bryde med både social arv og den kriminelle løbebane, hendes usympatiske far har udstukket for hende.
Hun udvikler sig til at blive seriens mest interessante figur, og to sæsoner henne har vi hverken styr på hende eller resten af persongalleriet i forhold til næste benspænd. De kommer hele tiden, ro bliver der aldrig, selv om tempoet er trukket en smule ned i sæson 2.
Det går ikke ud over kvaliteten, og efter gode anmeldelser og pæne seertal, er Ozark fornyet til foreløbig sæson 3, som kommer næste år. Forinden vil det være en undladelsessynd af de større, at misse de første to gange 10 afsnit.
Bedømmelse: 7/10
Andre tv-serier, som ikke er til at undvære
© 2018, Morten Guldberg. All rights reserved.
30 år som journalist, sportsredaktør, mad & vin skribent, restaurantanmelder, chefredaktør hos Vejle Amts Folkeblad, Jyske Medier og Jysk Fynske Medier. Selvstændig medierådgiver/konsulent.